top of page

Hva er stress? Er stress farlig?

Stressreaksjon er i utgangspunktet en helt naturlig, og nødvendig reaksjon som regnes som ufarlig. 

Stress kan defineres som en tilstand av økt psykologisk, fysiologisk og atferdsmessig beredskap, det vil si kroppens egne alarmreaksjon.


Alle opplever stress i hverdagen og det kan dreie seg om forpliktelser, tidsfrister osv. Stress kan faktisk være svært positivt når vi f eks må yte ekstra i en kort periode. Alle har vi vel følt oss mer skjerpet, fokusert og effektiv rett før en prøve, når vi skal rekke en deadline eller skippertaket rett før hele familien står på døren i en bursdagsfeiring.


Jeg hører ofte at mennesker er mer effektiv når de har mye å gjøre. Det er jeg også. Aktivitet avler aktivitet og tidsfrister holder oss fokusert. Vår fantastiske kropp er designet for å kunne takle det vi opplever som en truende situasjon. Blir vi jaget av tigre, så skjer en alle-mann-til-pumpene reaksjon i kroppen vår.


  • Stresshormonenene adrenalin og noradrenalin forsyner musklene med energi, så vi er klar til kamp eller kan løpe raskere.
  • Stresshormonet kortisol jobber sammen med adrenalin og spiller en viktig rolle i vår kamp- eller fluktreaksjon. Det er også den som gjør av vi blir superfokusert.
  • Ny forskning viser at det sannsynligvis er osteokalsin, skjelettets egne hormon, som initierer en kamp- eller fluktreasjon i kroppen.
  • Hormonet vasopressin (ADH) spiller også en rolle og regulerer hvor mye vann som slippes ut gjennom nyrene og får de minste arteriene å trekke seg sammen. Dette er viktig ved dehydrering og har en viss smertelindrende effekt.

Formålet med stress er tross alt at vi skal handle når vi står overfor fare og prøve å eliminere trusselen, så der er kroppen vår genialt utformet. Samtidig så reduseres kapasiteten og ressursene på andre områder som immunforsvar og fordøyelse og det er en naturlig prioritering i en truende situasjon.


Så hva skjer da stress varer langt lenger enn noen minutter og timer, og det til og med dreier seg om måneder og år?


Fysiologisk så vet ikke kroppen forskjell på en reell trussel og en tenkt fare. Eksempel på tenkt fare kan være langvarig belastning på jobben, at man føler seg utilstrekkelig hjemme eller på jobb, vansker i relasjoner, frykt, bekymringer, uvissheter i fremtiden osv. Kanskje har du selv følt på hjertebank, svetting og hodepine bare ved tanken på noe ubehagelig?


Konklusjonen er at vi har en utrolig evne til å håndtere kortvarig stress og trusler, men ikke særlig gode forutsetninger til å håndtere langvarig stress. Trenger du hjelp til å håndtere stress i livet ditt og lære gode hjelpemidler og verktøy til å roe ned, så er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. 



Hva er de fysiske symptomene på stress?

Symptomer på effekten av langvarig stress kommer i mange former, noen opplever kun en ting men at det blir overveldende som f eks søvnproblemer eller hodepine, mens andre opplever flere symptomer i større og mindre grad. De fleste som opplever stress og belastning over tid opplever at det går ut over den fysiske helsen og livskvaliteten

 

Typiske fysiske symptomer på stress kan være:

  • Hodepine
  • Indre uro
  • Søvnproblemer
  • Raskere pust
  • Svimmelhet
  • Hjertebank
  • Muskelspenninger, spesielt i nakke og skuldre men også i hofter og korsrygg
  • Utmattelse

Dersom du opplever fysiske symptomer og det til og med er noe du opplever daglig, så er det et sterkt signal fra kroppen at du bør endre noe. 

Hva er de psykiske symptomene på langvarig stress?

De fysiske symptomene på stress er ganske velkjente og alle kan være enig om at langvarig stress er ikke bra for kroppen. Noe som det snakkes langt mindre om er de psykiske symptomene av langvarig stress, som vel er minst like vanlige som de fysiske?

Kanskje er det lettere for oss å godta at når kroppen sier stopp så er vi nødt til å gjøre noe med det. Vi oppsøker gjerne en behandler som skal hjelpe oss og løse opp i stive og vonde muskler og ledd, og sørge for at vi kommer oss raskest mulig tilbake i nøyaktig samme mønster som tidligere.  


Hva er så de psykiske symptomene på langvarig stress?

  • Konsentrasjonsvansker
  • Hukommelsesproblemer
  • Fokus på bekymringer
  • Manglende evne til å slappe av (!)
  • Svekket beslutningskraft
  • Humørsvingninger
  • Følelsesmessig ustabil
  • Frustrasjon
  • Irritasjon
  • Tilbaketrukkethet
  • Overveldet
  • Manglende kontroll
  • Manglende lyst til å gå på arbeid
  • Jobb-utilfredshet


bottom of page